Ako vás podvádzajú v komunálnej politike

Autor: Peter Cmorej | 4.11.2018 o 17:00 | Karma článku: 4,36 | Prečítané:  1695x

Ako funguje komunálna politika? Ako sa obohacujú? Prečo tí poctiví ťahajú za kratší koniec? Prečo je dôležité mať dobrého starostu? A prečo je také ťažké tomu zlému klepnúť po prstoch? 

Moje skúsenosti poslanca vám ozrejmia ako a prečo to celé (ne)funguje.

Ako sa hľadá väčšina v zastupiteľstve

Predstavte si poslancov ako žetóny. V našom Petržalskom zastupiteľstve je ich 35. Kto má najviac žetónov, ten určuje pravidlá hry. Starosta ich potrebuje 21 (tri pätiny), aby mu prechádzalo zastupiteľstvom všetko čo potrebuje. Kto mu ich doručí, ten si presadí svoje záujmy. U „štandardných“ strán bolo preto obvyklé, že ešte pred voľbami sa do koaličných zmlúv dával záväzok, že zvolení kandidáti vytvoria jeden klub, už aj s predbežne rozdelenými sférami vplyvu.

Jeden dostane post vicestarostu, druhý miestneho kontrolóra, tretí dozornú radu, štvrtý dosadí svojho nominanta do niektorého miestneho podniku. Piaty môže byť druhým vicestarostom a keby bolo málo, šiestemu funkciu vymyslíme. Napríklad taký tajomník miestnej rady, to neznie vôbec zle.

Zvyšné žetóny vyloví starosta z rybníka nezávislých. Nezávislý kandidát zväčša rieši problémy nejakej svojej úzkej komunity, ktorá ho zvolila. Tu chce lavičku, tu parkovacie miesta, tu opraviť ihrisko. Starosta aj tak musí osadiť nejakú tú lavičku, či opraviť ihrisko, takže sľub, že práve tie jeho lavičky pôjdu prednostne a všetky, ho nakoniec až tak veľa nestojí.

Najlepšie je nájsť takého poslanca, ktorému na niečom veľmi záleží. Taký nebude vymýšľať a bude poslúchať aj pri problémových hlasovaniach. Predstavte si, že ste v komunálnej politike preto, lebo ste vo svojej komunite vybudovali detské centrum, ktoré funguje v priestoroch od mestskej časti. Starostovi stačí na vhodnom mieste utrúsiť, že končiacu nájomnú zmluvu neplánuje navrhnúť predĺžiť doterajšiemu nájomcovi – vášmu detskému centru, ale uvažuje o vypísaní verejnej súťaže na nového nájomcu. Ohrozíte fungovanie vášho celoživotného diela alebo radšej zahlasujete za to čo chce starosta?

Skúste starostu do niečoho prinútiť

Prajem veľa šťastia. Neplní uznesenia poslancov? No a čo, nič mu nehrozí. Poslanci môžu vyhlásiť miestne referendum o odvolaní starostu. Lenže treba nadpolovičnú účasť voličov, čo je pri našej volebnej účasti čisté sci-fi. Referendum skončí ako neplatné a bude z toho trapas.

Mohli by sme starostovi neschváliť rozpočet. Vytrestali by sme však iba sami seba. Nebolo by možné míňať kapitálové výdavky, čo znamená žiadne nové detské ihriská, žiadne priority poslancov. Starosta však míňať môže. Rozpočtové provizórium umožňuje míňať do výšky predchádzajúceho schváleného rozpočtu. Otrlý starosta by dokázal vydržať rozpočtové provizórium aj roky. „Tam sa pozrite na poslancov, to je ich chyba, že nemáte detské ihrisko, to oni mi nechcú schváliť rozpočet“.  Skúsený starosta s vami vykýve kedy sa mu zachce.

Ako sa bačuje s rozpočtom

Rozpočet je jedna vec, realita každodenného života druhá. Povedzme, že nastane vážna havária v niektorej škole, praskne potrubie a vytopí polku školy. Haváriu musíte ihneď sanovať, ale čo keď máte rozpočet v tejto položke už vyčerpaný? Na to slúžia takzvané rozpočtové opatrenia. Starosta zoberie peniaze z inej kapitoly a dá ich tam kde treba. To je účel, na ktorý majú rozpočtové opatrenia fungovať. Kreatívny starosta ich však dokáže využiť aj iným spôsobom.

Pred dvoma rokmi sme starostovi Bajanovi na môj podnet znížili plat, za fingované verejné obstarávanie nového služobného auta. Diskriminačné parametre, pár dní na prihlásenie, presne jeden záujemca s najvyššou možnou cenou. Klasická malá drzá zlodejina. Myslíte, že Superb-éčko v plnke sa vrátilo predajcovi a starosta sa ostal voziť na starom aute? Ale kdeže. 

Mestská časť si auto obratom prenajala. Na takú dobu, aby sa zmestili do limitu kedy nemusia použiť verejné obstarávanie. Mohol to zaplatiť z rozpočtu? Samozrejme, buď použije rozpočtové opatrenie a presunie peniaze tam kde treba, alebo to schová do nič nehovoriacej kapitoly, kde schová čokoľvek. U nás sa taká kapitola volá Úrad ako podpora a je vo výške 5 miliónov eur, čo je skoro 15% petržalského rozpočtu. Pekná suma na hranie, no nie?

Ťažký život poctivého poslanca

Však ste poslanci, tak ho kontrolujte. Jasné, mohol by som si vypýtať faktúry hradené z tej konkrétnej kapitoly a hrať sa na detektíva. Ak by ma rovno neodbili, že faktúry sú na webe (ale ja chcem tie z konkrétnej kapitoly!), tak by som touto bohumilou činnosťou mohol tráviť celé dni.

A tam je jadro pudla. Nie je možné robiť detektíva na plný úväzok za 200-300 eur mesačne. Taká je odmena za poslancovanie v Petržalke, v obci so 100 tisíc obyvateľmi. Poslanec nemá byť zamestnanie, je to práca vo verejný prospech, ale poddimenzované odmeňovanie iba hrá do karát menej čestným starostom. Zastupiteľstvá, komisie, pracovné skupiny, zisťovanie podrobností k predloženým materiálom .. venovali ste tomu tento mesiac už 50 hodín a ešte stále ste sa nedostali k tej detektívnej činnosti, ktorá by bola taká potrebná.

Môj osobný odhad je, že naozaj plnohodnotný výkon poslaneckého mandátu v Petržalke by si vyžadoval polovičný pracovný úväzok. Keďže realita je taká aká je, máme medzi sebou aj poslancov, ktorí si to tam prídu iba odsedieť na nevyhnutne potrebný čas, aby dostali svoju odmenu. Neprehovoria ako je rok dlhý a vôbec nepochybujem, že nemajú ani šajnu o čom hlasujú. Cez takých prejde všetko čo úrad pripraví.

Aby to nebolo málo, približne pred rokom skrsol v nejakej múdrej hlave v našom veľkom parlamente nápad, že platy komunálnych poslancov treba z vrchu zastropovať. Existujú totiž malé obce, kde mali personálne náklady aj vo výške 20-30% celkového rozpočtu obce. Do zákona sa tak dostalo, že odmeny poslancov za celý rok nemôžu presiahnuť jeden mesačný plat starostu. V podmienkach Petržalky to znamená, že si nemôžeme zdvihnúť odmeny ani keby sme chceli, napriek tomu, že personálne náklady aj so starostom a jeho zástupcami tvoria menej ako 1,3% nášho rozpočtu. Úplne absurdná situácia nastala v hlavnom meste, kde sú rokovania zastupiteľstva aj viac krát za mesiac a niekedy majú cez 100 bodov. Poslanec mesta, čo by mohla byť pokojne práca na plný úväzok, tak stráži vaše záujmy za 300 eur mesačne.

Komunál je raj zlodejov

Prečo to za týchto podmienok vôbec niekto chce robiť? Dobrá otázka. Ak odmyslíme tých, čo  nevedia do čoho idú, tí poctiví robia čo môžu a venujú tomu toľko času, koľko sú schopní a ochotní. A potom máme druhú kategóriu poslancov, ktorá prišla zarábať mimo oficiálny systém. A teraz nemyslím dozorné rady mestských podnikov, kde sa dá zarobiť pár sto eur.

Koľko stojí zmena územného plánu z funkcie šport na výstavbu bez výškového limitu? Predaj PKO? Zmarenie zákazu hazardu? Aká je provízia z nevýhodných verejných obstarávaní v mestských podnikoch? Neviem či existuje oficiálny cenník, za mnou s ponukou nikdy neprišli. Ale keď vidím obrovské kampane niektorých kandidátov, nejako mi to nejde dokopy s našimi 300 eurovými odmenami.

Kľúčom a jedinou šancou na zmenu je dobrý starosta a primátor. Taký, ktorému nebudú musieť poslanci večne pozerať na prsty, ale bude pracovať spolu s nimi v prospech svojich voličov.

Aspoň v Petržalke je zmena na dosah. Jano Hrčka bude dobrým starostom a koalícia poslancov PRE Petržalku mu s tým rada pomôže. Sám bez poslancov to však nedokáže, rovnako ako to my nedokážeme bez neho. Preto nezabudnite ísť 10. novembra k voľbám.

Autor kandiduje za miestneho a mestského poslanca v Petržalke.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Nešlo mu o slávu ale o spravodlivosť. Príbeh Bielej vrany Jána Kuciaka

Kuciak chcel s novinami najskôr skončiť.

ŠPORT

Opäť sa ukázalo, že Shiffrinová sa dá zdolať, tvrdila Vlhová

Vlhovú predstihla o 58 stotín sekundy.


Už ste čítali?