reklama

Ako som sa tešil keď horel Solaris

alebo je tá klimatizácia fakt taká nepredstaviteľná ? Tento článok som už chcel napísať veľmi dlho. Teraz keď mám konečne blog, je tu.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (13)

Solaris, skleník alebo solárium. Všetko názvy pre pomerne nové žltozelené autobusy bratislavskej MHD. Pamätám si ako som jeden z nich prvýkrát zbadal v júni 2006, len čo ich nasadili do premávky. Keď som zbadal tú veľkú skriňu na streche autobusu, nadobudol som dojem, že konečne máme v Bratislave klimatizovanú MHD. Zo sna som vytriezvel len čo som prvýkrát nastúpil.

Ja mám MHD rád. V meste som za chvíľu, nemusím riešiť problémy s parkovaním a ani problém, ktoré nealko pivo si dám dnes večer. Keďže bývam hneď na začiatku Petržalky, MHD preferujem prakticky pri každej ceste do centra, o ktorej viem, že nikam inam viesť nebude. Škoda, že v letných mesiacoch nás vedenie DPB núti používať klimatizované autá. Keď pripečie, v Solarisoch je na nevydržanie.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Zlaté bordovo-červené karosy. Vysúvacie okno skoro cez pol steny autobusu a nad hlavou otvorený vetrák. Keď ste sa dobre postavili, mali ste pocit skoro ako v kabriolete. Zato nové Solarisy majú iba trápne mini vyklápacie okienko, ktorým sotva prejde kyslík, nie to príjemný vánok. Vetráky sa nekonajú, v skrini na streche sa skladuje plyn.

Preto aj keď inak nie som škodoradostný, nadmieru som sa potešil, keď začiatkom minulého leta začali Solarisy hromadne horieť. Karosy boli späť a s nimi aspoň základný komfort cestovania. Paradox, no nie ? :)

Bratislava vraj klimatizovanú MHD nepotrebuje. Postupom času som sa dočítal, že vraj nemáme až toľko horúcich dní, že vzdialenosti medzi zástavkami sú príliš krátke a úniky výkonu klimatizácie by boli vďaka tomu príliš vysoké, a klimatizácia by spôsobila vysoké dodatočné náklady, ktoré by sa museli premietnuť do ceny lístkov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Smiešne potom vyznieva tvrdenie, že prioritou je zvýšenie kultúry a komfortu cestovania, že cieľom je zníženie motoristov na cestách a ich preorientovanie na MHD. Už vidím manažéra v obleku ako vstupuje do rozžeraveného Solarisu so stojatým vzduchom a všadeprítomným smradom. Ja som takúto chybu (v obleku) spravil iba raz a nebol to pekný zážitok.

Keď sa vedeniu DPB zdá, že máme málo horúcich dní, odporúčam im, nech jeden Solaris použijú ako svoj zberný autobus, keď bude v niektorý pekný slnečný júnový deň opäť zasadať predstavenstvo. Myslím, že jedna cesta bude stačiť. Ale pekne v oblekoch páni, žiadne úľavy.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pritom od nich nechceme až tak veľa, nie ? Nikto od nich nechce, aby bol autobus vychladený na 18-20 stupňov. Nikdy nezabudnem na dopravu v Las Vegas. Vonku bolo v tieni skoro 50 a autobus bol vychladený možno na 20 stupňov. Najprv som dostal šok a asi za päť minút som kýchal a soplil.

Mne osobne by postačovalo, keby bolo v autobuse napríklad o 5 stupňov menej ako vonku (no dobre, niekedy aspoň o 10 :). Keďže teraz je to presne naopak, bola by to príjemná zmena. Navyše, klíma predsa nemusí ísť po celý rok. Od začiatku júna do polky septembra, možno zo dva dni aj v máji, to nie je ani tretina roka. Je to skutočne až také nereálne ?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Dúfam, že nie. Inak budem mať v letné mesiace pravidelne vyššie výdavky na benzín, parkovné a taxíky. A asi nie len ja. Nehovoriac o tom, že o manažéroch v MHD môže DPB dovtedy len snívať. Zatiaľ nám neostáva nič iné, len dúfať, že poľskí konštruktéri si nechali nejakú špecialitku aj na toto leto :)

Peter Cmorej

Peter Cmorej

Bloger 
  • Počet článkov:  141
  •  | 
  • Páči sa:  25x

Celý život sa profesionálne venujem financiám a investovaniu. V politike sa venujem aj dôchodkom, daniam a odvodom. Člen strany SaS a komunálny poslanec v Bratislave. A ešte sem tam vyvíjam softvér, radím s investíciami, či chránim spotrebiteľov. Viac na mojom LinkedIn. Zoznam autorových rubrík:  Finančné poradenstvoMajte sa na pozoreDruhý pilierCestovanieSlepá spravodlivosťVeselé príhody z neveselého VOPolitický obšťastníkSúkromné

Prémioví blogeri

Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu