reklama

NBS: Investičné životné poistenie je neprípustné prirovnávať ku sporeniu

Prirovnávať IŽP k sporeniu je nekalá obchodná praktika, píše vo svojom metodickom usmernení Národná banka Slovenska. Predaj IŽP ako sporiaceho produktu už kritizujem roky. Poškodených sú tisíce spotrebiteľov.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (12)

Vedeli ste, že momentom podpísania Investičného životného poistenia prichádzate o sumu v priemere vo výške prvých dvoch ročných platieb? Pri zmluve na 50 Eur mesačne je to 1200 Eur. Zatajenie počiatočných nákladov je hlavným dôvodom, prečo je sprostredkovanie poistiek ako sporiacich produktov častokrát podvodom. Sú však aj skvosty, ktoré sú tak drahé, že peniaze môžete rovno hádzať do kanála. Stretol som už klientov, ktorí týmto spôsobom prišli o desaťtisíce Eur. Rozhodnutie sporiť si cez IŽP môže znamenať, že raz v budúcnosti budete mať iba polovičný dôchodok oproti susedovi, ktorý sa nachytať nenechal. Ak ste mali šťastie na relatívne lacné IŽP, rozdiel bude iba okolo 20%.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Že IŽP je zbraň hromadného ničenia, zistili už aj v NBS a tak 21. apríla 2015 vydali Metodické usmernenie k označovaniu a propagácií poistných produktov 3/2015. V usmernení sa píše veľa zaujímavých vecí.

Nesprávne, nejasné či zavádzajúce označovanie poistných produktov môže viesť k nekalej obchodnej praktike. Jedným z typických príkladov je nevhodné označovanie investičného životného poistenia (ďalej len „IŽP“). Je rozporné s požiadavkou odbornej starostlivosti, ak tento poistný produkt nie je označovaný výslovne ako IŽP, ale inými názvami, z ktorých nie je možné identifikovať, o aký produkt sa jedná, prípadne dokonca môže dôjsť k zámene IŽP so sporením alebo druhým dôchodkovým pilierom, ktoré sa zakladajú na odlišných princípoch a predpokladoch. Pri názve, ale aj pri propagácii IŽP nie je prípustné prirovnávanie IŽP k sporeniu, ktoré môže vyvolávať v spotrebiteľoch napr. nesprávny dojem, že pri zrušení poistenia dostanú späť zaplatené poistné zvýšené o úrok, pričom v skutočnosti však dostanú len tzv. odkupné, resp. odkupnú hodnotu, ktoré najmä v prvých rokoch trvania IŽP býva nepomerne nižšie oproti výške uhradeného poistného a zároveň v prvých rokoch trvania zmluvného vzťahu, resp. do dosiahnutia určitej výšky hodnoty, spotrebiteľ vo väčšine prípadov nemá možnosť žiadať o spätný odkup IŽP. (bod 15)

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Poisťovne sú povinné označovať a propagovať poistné produkty v súlade so skutočným charakterom a povahou poistného produktu. ... Porušovanie vyššie uvedenej povinnosti znamená konať v rozpore s požiadavkou odbornej starostlivosti uvedenej v ustanovení § 37 ods. 1 písm. b) ZoP. Zároveň porušenie predmetnej povinnosti môže podstatne narušiť ekonomické správanie priemerného spotrebiteľa vo vzťahu k danému produktu a naplňuje tak podstatu nekalej obchodnej praktiky v súlade s ustanovením § 7 a § 8 ods. 1, 2 a 3 ZoOS.

Počuli ste slovo NBS. Amen.

Metodické usmernenie 3/2015 nájdete tu.

Peter Cmorej

Peter Cmorej

Bloger 
  • Počet článkov:  141
  •  | 
  • Páči sa:  25x

Celý život sa profesionálne venujem financiám a investovaniu. V politike sa venujem aj dôchodkom, daniam a odvodom. Člen strany SaS a komunálny poslanec v Bratislave. A ešte sem tam vyvíjam softvér, radím s investíciami, či chránim spotrebiteľov. Viac na mojom LinkedIn. Zoznam autorových rubrík:  Finančné poradenstvoMajte sa na pozoreDruhý pilierCestovanieSlepá spravodlivosťVeselé príhody z neveselého VOPolitický obšťastníkSúkromné

Prémioví blogeri

Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu