NBS: Investičné životné poistenie je neprípustné prirovnávať ku sporeniu

Autor: Peter Cmorej | 9.2.2016 o 18:27 | Karma článku: 10,77 | Prečítané:  5104x

Prirovnávať IŽP k sporeniu je nekalá obchodná praktika, píše vo svojom metodickom usmernení Národná banka Slovenska. Predaj IŽP ako sporiaceho produktu už kritizujem roky. Poškodených sú tisíce spotrebiteľov.

Vedeli ste, že momentom podpísania Investičného životného poistenia prichádzate o sumu v priemere vo výške prvých dvoch ročných platieb? Pri zmluve na 50 Eur mesačne je to 1200 Eur. Zatajenie počiatočných nákladov je hlavným dôvodom, prečo je sprostredkovanie poistiek ako sporiacich produktov častokrát podvodom. Sú však aj skvosty, ktoré sú tak drahé, že peniaze môžete rovno hádzať do kanála. Stretol som už klientov, ktorí týmto spôsobom prišli o desaťtisíce Eur. Rozhodnutie sporiť si cez IŽP môže znamenať, že raz v budúcnosti budete mať iba polovičný dôchodok oproti susedovi, ktorý sa nachytať nenechal. Ak ste mali šťastie na relatívne lacné IŽP, rozdiel bude iba okolo 20%.

Že IŽP je zbraň hromadného ničenia, zistili už aj v NBS a tak 21. apríla 2015 vydali Metodické usmernenie k označovaniu a propagácií poistných produktov 3/2015. V usmernení sa píše veľa zaujímavých vecí.

Nesprávne, nejasné či zavádzajúce označovanie poistných produktov môže viesť k nekalej obchodnej praktike. Jedným z typických príkladov je nevhodné označovanie investičného životného poistenia (ďalej len „IŽP“). Je rozporné s požiadavkou odbornej starostlivosti, ak tento poistný produkt nie je označovaný výslovne ako IŽP, ale inými názvami, z ktorých nie je možné identifikovať, o aký produkt sa jedná, prípadne dokonca môže dôjsť k zámene IŽP so sporením alebo druhým dôchodkovým pilierom, ktoré sa zakladajú na odlišných princípoch a predpokladoch. Pri názve, ale aj pri propagácii IŽP nie je prípustné prirovnávanie IŽP k sporeniu, ktoré môže vyvolávať v spotrebiteľoch napr.  nesprávny dojem, že pri zrušení poistenia dostanú späť zaplatené poistné zvýšené o úrok, pričom v skutočnosti však dostanú len tzv. odkupné, resp. odkupnú hodnotu, ktoré najmä v prvých rokoch trvania IŽP býva nepomerne nižšie oproti výške uhradeného poistného a zároveň v prvých rokoch trvania zmluvného vzťahu, resp. do dosiahnutia určitej výšky hodnoty, spotrebiteľ vo väčšine prípadov nemá možnosť žiadať o spätný odkup IŽP. (bod 15)

Poisťovne sú povinné označovať a propagovať poistné produkty v súlade so skutočným charakterom a povahou poistného produktu. ... Porušovanie vyššie uvedenej povinnosti znamená konať v rozpore s požiadavkou odbornej starostlivosti uvedenej v ustanovení § 37 ods. 1 písm. b) ZoP. Zároveň porušenie predmetnej povinnosti môže podstatne narušiť ekonomické správanie priemerného spotrebiteľa vo vzťahu k danému produktu a naplňuje tak podstatu nekalej obchodnej praktiky v súlade s ustanovením § 7 a § 8 ods. 1, 2 a 3 ZoOS.

Počuli ste slovo NBS. Amen.

Metodické usmernenie 3/2015 nájdete tu.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

PLUS

Anton Zajac: Jediná šanca pre Slovensko je nová slušná strana

Nežijeme v liberálnej demokracii, ale v oligarchii, hovorí spolumajiteľ Esetu Anton Zajac.

EKONOMIKA

Nové pravidlá zásadne ovplyvnia ľudí. Dlžníkov aj exekútorov

Sociálna poisťovňa môže siahnuť na účet aj bez exekútora.

KOMENTÁRE

Fico radí socialistom ako byť populárnejší

Toto má byť lekcia z postkomunistickej Európy?


Už ste čítali?