Prečo sú predaj. poistiek na sporenie podvodníci al. aj o autách

Autor: Peter Cmorej | 22.11.2013 o 10:04 | (upravené 9.1.2016 o 18:20) Karma článku: 11,44 | Prečítané:  3249x

Prečo sú predajcovia poistiek na sporenie podvodníci alebo aj o autíčkach. Tak mal byť nadpis, škoda, že je obmedzený znakmi :) Pod mojím predposledným blogom sa opäť raz vyrojili novo-registrovaní diskutéri, ktorým som zrejme stú

Diskutujúci napísal zhruba toto:
Prečo niekto predáva IŽP, keď možno šetriť na bežnom účte? Celé je to obchod. Keď sa pozriem na Váš pohľad na vec, nepríde mi etické predávať Mercedesy ani BMW lebo tie autá sú pridrahé a stačí mi Octavia. Prečo sú niektorí ľudia schopní ponúkať dovolenky na Bali, keď môžeme ísť na Senecké jazerá, prečo niekto ponúka oblečenie značky Armani, keď môžeme mať Kenvelo. Obchod je základ dnešného sveta, fungovania dnešnej ekonomiky.

Autičkársky príklad má dve zásadné chyby:

Keď niekto kupuje Mercedes, vie čo kupuje a za koľko kupuje. To však v tomto prípade neplatí. Keby klient dopredu vedel, že 24 % z jeho peňazí zhltnú poplatky a akceptoval by to, tak je všetko v poriadku. Celé je to obchod :). Dvadsaťštyri percent je hodnota z predchádzajúceho blogu, výška nákladov sa líši prípad od prípadu. Dôvod, prečo spotrebiteľ cenu akceptoval, nás až tak nezaujíma, lebo však spotrebiteľ je čierna skrinka. Lenže tu sa tak nestalo, cena bola spotrebiteľovi zatajená. Takže kým predajca Mercedesu je obchodník, predajca, ktorý predáva IŽP ako sporiaci produkt bez oboznámenia klienta s poplatkami, je podvodník.

Druhá chybička v obchodníckom uvažovaní tkvie v samej podstate finančných produktov. Keď si chcete kúpiť auto a rozhodujete sa medzi Octaviou a Mercedesom, jazdné vlastnosti oboch áut sú približne rovnaké, ale cena je rozdielna. Finančné produkty/sporenia, majú však dve špecifiká:

- úžitok je veľmi ľahko merateľný jedným jediným kritériom: koľko ste v pluse alebo v mínuse. Vyššiu cenu neviete zdôvodniť krajším interiérom alebo vyšším pohodlím ako u áut.

- úžitok je veľmi priamo závislý od ceny produktu: ak je priemer výnosov akciového trhu 7-9 % ročne, je veľký rozdiel či máte priebežné poplatky 3,5 % alebo 5 %. Každé % poplatkov navyše znamená v konečnom dôsledku za veľmi dlhú dobu rozdiel až desaťtisíce Eur v nasporenej sume. Existujú aj také produkty, v ktorých nemá klient absolútne žiadnu šancu niečo zarobiť.

Produkt na dlhodobé sporenie má raz tvoriť tretí, štvrtý, či X-tý pilier Vášho dôchodku. Ale ak Vám niekto na sporenie predá drahé IŽP a ešte si nedajbože hovorí poradca, bude lobogo a nie dôchodok.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

PLUS

Anton Zajac: Jediná šanca pre Slovensko je nová slušná strana

Nežijeme v liberálnej demokracii, ale v oligarchii, hovorí spolumajiteľ Esetu Anton Zajac.

EKONOMIKA

Nové pravidlá zásadne ovplyvnia ľudí. Dlžníkov aj exekútorov

Sociálna poisťovňa môže siahnuť na účet aj bez exekútora.

KOMENTÁRE

Fico radí socialistom ako byť populárnejší

Toto má byť lekcia z postkomunistickej Európy?


Už ste čítali?