reklama

Investičné životné poistenie a PartnersGroup

Pred časom začala konkurenčná finančno-poradenská spoločnosť PartnersGroup vydávať magazín pre svojich klientov a partnerov pod názvom PartnersNews.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (11)

Veľmi chvályhodný počin. Pro-klientských vecí nikdy nie je dosť. V decembrovom čísle som našiel článok pod názvom „Aké drahé môže byť životné poistenie". Keďže ide o výborný článok a v päte dokumentu je povolenie používať informácie s označením autora, článok tu uvádzam v plnom znení s mojim doslovom na konci:

„Mesačne platím 1 300 Sk do akcio­vého fondu V IŽP Great Benefit. Keď som podpisoval zmluvu, chcel som v prvom rade sporiť a investovať. Neviem ale zistiť, koľko z mojich peňazí ide na poplatky a či som zvo­lil vhodnú formu na investovanie. Poradil by mi niekto?"

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nenechajte sa zmiasť - Great Benefit je názov poisťovne, ktorú si do jedného svojho románu vymyslel americký spisovateľjohn Grisham. tu sa však podobnosť s literárnou fikciou končí. Situácia klienta jednej zo životných poisťovní, pôsobiacich na Slovensku, je skutočná. jeho otázka naliehavá.

Umenie si vybrať

Vedieť si vybrať životnú poistku je dnes tak­mer vrchol umenia finančnej gramotnosti. Vrcholom preto, že takémuto rozhodnutiu by za normálnych okolností malo predchádzať racionálne stanovenie osobných finančných cieľov a až následne výber niektorého z produktov životného poistenia. „prečo ľudia pýtajú radu až po tom, ako sa rozhodli, a nie pred tým?" odpovedal na otázku z úvodu jeden z internetových diskutujúcich.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Rizikové, kapitálové, investičné. Všetky tieto prí­vlastky môžu mať produkty životného poistenia. každý z nich je určený pre inú cieľovú skupinu. akzáujmy finančného poradcu nekorešpondujú so záujmami potenciálneho klienta (získať op­timálny produkt), výsledkom môže byť aj to, že záujemca o investovanie sa nakoniec stane pois­tencom životnej poisťovne.

Na čo si dať pozor?

Produkty životného poistenia - vo všetkých jeho spomínaných podobách - sú primárne poistné produkty. Mali by sa teda o nezaujímať najmä tí, ktorí skutočne potrebujú poistenie ako formu ochrany. Ďalším dôležitým krokom je správne pomeno­vanie skutočných potrieb. pokiaľ chce niekto svojou poistkou finančne zabezpečiť rodinu pre prípad smrti (nič iné), v prípade rizikové­ho životného poistenia ide o takmer ideálny produkt.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Za produktovú „nadstavbu" rizikového život­ného poistenia možno považovať kapitálové a investičné životné poistenie. označenie nadstavba v tomto prípade vyjadruje to, že k základnému (poistnému) produktu je pridaný ďalší - investičný. a tu často začínajú strácať prehľad aj ostrieľaní finanční borci.

Výber medzi kapitálovým či investičným životným poistením je už aj rozhodnutím o tom, že výsledný finančný produkt pokrýva nielen potrebu poistnej ochrany, ale aj záujem o sporenie (investovanie). rozdiel však je v podstupovanom riziku. V prípade kapitálového životného poistenia je výška tohto zhodnotenia vopred známa a značne nízka. S prísľubom, že pokiaľ sa životnej poisťovni podarí pri investo­vaní dosiahnuť vyšší výnos, dodatočné financie ešte rozdelí medzi klientov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

O niečo odlišná je situácia pri investičnom životnom poistení. klient, ktorý zakúpením takejto poistky hľadá poistnú ochranu v poisťovni, sa zároveň stáva aj investorom, ktorý sám nesie riziká toho, s akým úspechom sa mu podarí výber fondov, prostredníctvom ktorých chce investovať.

Pre životnú poisťovňu je - zjednodušene pove­dané - takýto produkt dvojnásobnou obchodnou príležitosťou. prvým zdrojom príjmu sú poplatky za poistenie proti špecifikovanému riziku. tým druhým (a zaujímavejším) bývajú poplatky spojené so správou investovaného majetku. V prípade dlhodobých klientov sú práve tieto poplatky najvýraznejšie. ich vplyv môže byť niekedy až taký, že „zhltnú" výraznú časť kapitálovej hodnoty poistky na konci poistného vzťahu.

Rozdiely v desatinách percenta

Produkty investičného životného poistenia nie sú takmer nikdy „čitateľné" a zrozumiteľné hneď na prvý pohľad. najmä pokiaľ ide o ich poplatkovú štruktúru. Vyčítať z prospektov, aký je výsledný poplatok, ak jeho výška zodpovedá napr. kombinácii administratívneho poplatku, rozdielu medzi nákupnou a predajnou cenou podielovej jednotky a pod., nie je vôbec jedno­duché ani pre finančne podkutých záujemcov o poistenie.

Správne poplatky u jednotlivých životných poisťovní sa spravidla líšia v desatinách per­centa, výnimočne je rozdiel aj celý percentuálny bod. praktickým dôsledkom týchto rozdielov však môže byť aj to, že kapitálová hodnota porovnateľných investičných životných poistiek dosahuje aj státisícové hodnoty.

ako si však vybrať, keď nákladová (poplat­ková) štruktúra býva často neprehľadná, príp. komplikovaná?

Jedným z posledných pokusov vytiahnuť skutočnú nákladovosť rôznych finančných produktov (vrátane poistných) je indikátor TANK (typická absolútna nákladovosť konštrukcie). ukazovateľ, skrývajúci sa za tou­to militantnou skratkou, bol prvýkrát použitý v susednej českej republike s ambíciou vyčísliť celkovú nákladovosť investičných produk­tov. jeho zmyslom je najmä porovnanie ceny podobných investičných produktov s rôzny­mi poplatkovými konštrukciami. ide teda o relatívne porovnávanie rôznych produktov v rámci jednej produktovej skupiny.

Sledovanie nákladovosti jednotlivých typov finančných produktov je však len sledovaním jednej ich charakteristiky. Vyššia či nižšia nákla­dová úroveň ešte nič nehovoria o tom, či je ten-ktorý produkt výhodný alebo dokonca ešte výhodnejší ako iný. nehovorí teda nič o kvalite produktu, len o jeho postavení v „cenníku" os­tatných, porovnateľných produktov.

Pravdupovediac, bol som veľmi prekvapený, že v magazíne PartnersGroup sa objavil článok takéhoto obsahu. Nie je možné nič len súhlasiť so všetkým čo je v ňom napísané. Autori však akoby zabudli uviesť koniec článku. Ten by mal byť o tom, že IŽP, nech je akékoľvek lacné, nie je vôbec vhodným produktom na sporenie a investovanie. Poisťovňa má množstvo poplatkov, ktoré klient vôbec nemusí platiť. Prečo platiť príživníka poisťovňu, ak do rovnakých fondov môže človek sporiť aj bez poisťovne ? Takto by mal vyzerať sporiaci plán.

Samozrejme nehovorím o prípadoch, keď je primárnym účelom zmluvy poistenie a sporenie vznikne iba ako sprievodný efekt. Naopak, hovorím o zmluvách, ktoré sú spravené bez poistných súm s jediným účelom - získať tučnú províziu, nech je to z akokoľvek lacného IŽP.

Môžeme len hádať prečo tento fakt v článku nie je spomenutý. Ľudia, ktorí vedia ako to chodí tušia správnu odpoveď.

Peter Cmorej

Peter Cmorej

Bloger 
  • Počet článkov:  141
  •  | 
  • Páči sa:  25x

Celý život sa profesionálne venujem financiám a investovaniu. V politike sa venujem aj dôchodkom, daniam a odvodom. Člen strany SaS a komunálny poslanec v Bratislave. A ešte sem tam vyvíjam softvér, radím s investíciami, či chránim spotrebiteľov. Viac na mojom LinkedIn. Zoznam autorových rubrík:  Finančné poradenstvoMajte sa na pozoreDruhý pilierCestovanieSlepá spravodlivosťVeselé príhody z neveselého VOPolitický obšťastníkSúkromné

Prémioví blogeri

Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu